Deelnemers

Yoghurt Barn

Yoghurt Barn brengt het gezellige boerenleven naar de stad

Nederlanders zijn wereldkampioen yoghurt eten. Toch is het een gezonde lekkernij, die we traditioneel thuis eten. Wouter en Esther Staal zegden beiden goede banen op om onder de naam Yoghurt Barn een nieuw food-retail concept te lanceren, waarin alles draait om yoghurt. De Merry Berry, de Brownie Bango en de Crazy Cookie zijn nu al een begrip in Utrecht en Amsterdam, waar de eerste twee Barns zijn geopend.   

Pitchvideo

Bij Yoghurt Barn stellen bezoekers zelf hun eigen (frozen) yoghurt samen of ze kiezen uit bijzondere Specials, die speciaal door chef-koks zijn samengesteld. "Maar mensen kunnen hier natuurlijk ook terecht voor een goede kop koffie of thee," vult Wouter Staal aan. Onder de slogan 'Loei lekker' beleven bezoekers er, in een entourage van een uit 100% FSC-hout opgetrokken Barn, de sfeer van het buitenleven en het boerenbedrijf. De yoghurt is 100% biologisch en komt direct van de boer.

Inspelen op trends

Met de lancering van Yoghurt Barn spelen de oprichters Wouter en Esther Staal in op drie relevante trends. De eerste is dat de Nederlander met een consumptie van 31 liter per jaar de grootste yoghurt-eter ter wereld is. "Het is echter een product dat Nederlanders traditioneel thuis eten en niet buitenshuis," weet Staal. "Aan de andere kant groeit wel de behoefte om buitenshuis gezond en lekker te kunnen eten." De tweede trend is de frozen yoghurt trend uit Amerika en Zuid-Europa. "Daar is yoghurtijs op elke straathoek te vinden," aldus Wouter Staal. De derde trend waar Yoghurt Barn slim op inspeelt is de sterke groei in biologisch eten. "De afzet van biologisch eten groeit jaarlijks met 30% terwijl er ook nog eens veel rek in zit, als je bijvoorbeeld kijkt naar een land als Duitsland."



Positieve recencies

De eerste vestiging van Yoghurt Barn is in september 2012 geopend op de Neude in Utrecht. Ondanks een brand, die er voor zorgde dat de Barn vijftig dagen dicht moest, is de Utrechtse vestiging uitgegroeid tot een succesverhaal. Staal: "Alhoewel mensen in het begin even moesten wennen, is het enthousiasme van de klant vanaf de start erg groot geweest. De reacties van gasten zijn ronduit positief." De nummer 1 positie van Yoghurt Barn met een waardering van 9,3 op één van de belangrijkste recensiesites komt dan ook niet uit de lucht vallen. "Daarnaast zijn we in een competitie van Mini geëindigd op de vierde plek van mooiste winkels in Nederland, en staan we in de Sprout Challenger 50," vervolgt Staal het rijtje met opmerkelijke prestaties.

Eigen vermogen

Dankzij enkele informal investors met een achtergrond bij Philips, Coffee Company en Starbucks, is het Utrechtse ondernemerskoppel er in geslaagd de eerste vestiging in Utrecht met eigen vermogen te realiseren. Binnen vijf maanden was deze vestiging winstgevend. "Hierdoor konden we eerder dan verwacht starten met de voorbereidingen voor de opening van een tweede vestiging in Amsterdam," aldus Staal. "Deze vestiging hebben we medegefinancierd dankzij een crowdfunding campagne, waarmee we € 100.000 hebben opgehaald."

De bedenkers van Yoghurt Barn ziet de toekomst positief tegemoet en hebben ambitieuze plannen met het nieuwe food-retail concept. "In 2014 willen we minimaal zes nieuwe Barns openen. Binnen drie jaar willen we uitgroeien naar 30 tot 40 vestigingen, mogelijk ook buiten Nederland."

Mooie erkenning

De oprichters van Yoghurt Barn zijn erg trots op hun nominatie voor de Shell LiveWIRE Award. "Esther en ik hebben geen ondernemersachtergrond en hebben in een moeilijke tijd onze goede, vaste banen opgezegd om iets compleet nieuws te gaan opzetten; beleving brengen met een breed en diep assortiment in een oer-Hollands basisproduct. Als je dan al na een jaar deze waardering krijgt, dan doet ons dat veel. Het is een mooie erkenning van specialisten. We zijn dan ook blij dat onze Syntens-adviseur ons attent heeft gemaakt op Shell LiveWIRE." Afgezien van de erkenning is Staal ook blij met alle nieuwe contacten en de media-aandacht, die de nominatie oplevert.    

image description